marți, 25 octombrie 2011

violenta in scoala si in afara ei

Violenţa în şcoală şi în afara ei
1. De ce apare violenţa?
Mediul familial are o influenţa covârşitoare asupra dezvoltării copilului. El reprezintă spaţiul în care copilul învaţă cum să relaţioneze şi cum să se comporte. Prin învaţare observaţională, copilul adoptă comportamentele pe care părinţii sau cei apropiaţi le manifestă. Dacă bătaia este ceva obişnuit, atunci şi el va învaţa că în situaţii în care stresul este ridicat, o modalitate de a reacţiona o reprezintă tocmai violenţa.
Mediul social, prin apartenenţa la diverse grupuri poate să favorizeze apariţia şi manifestarea comportamentelor violente. Faptul ca un copil este agresat la ieşirea din şcoală de catre colegii mai mari îl va determina să apeleze la rândul său la violenţă pentru a-şi rezolva problemele.
Violenţa poate fi explicata şi din punct de vedere biologic. Influenţele hormonale işi spun cuvântul prin faptul că băieţii sunt mai agresivi decât fetele, iar influenţele bio-chimice, prin creşterea nivelului de cortisol din sânge (responsabil pentru apariţia reacţiei de stres), scăderea glicemiei sau un nivel ridicat de serotonină la nivel cerebral pot să ducă la manifestarea agresivităţii.
2. De ce am ales tema violenţei în şcoală şi în afara ei?

Şcoala este mediul social în care copiii şi tinerii îşi formează, dezvoltă şi desăvârsesc personalitatea / caracterul.
Şcoala ideală doreşte să formeze caractere pozitive, viitori adulţi responsabili, OAMENI..
Atunci când acest rol începe să pălească, când din ce în ce mai mulţi dintre elevi dovedesc comportamente violente, este un semnal pentru cadrele didactice, pentru părinţi şi pentru autoritatile locale.
Atunci noi, şcoala, familia şi autorităţile trebuie să conlucrăm pentru a preîntâmpina şi corecta aceste comportamente negative.
Impreuna pentru siguranta si sanatatea copiilor nostri !

3. Violenta scolara
Violenţa şcolară în ansamblul ei se manifestă prin urmatoarele tipuri de comportamente:
1. jigniri şi adresări nepotrivite către un alt copil: tachinare, hărţuire, injurături;
2. împingeri, lovituri, bruscări;
3. comportamente care se pedepsesc legal: violul, consumul sau comercializarea de droguri, vandalisme;
4. ofense aduse cadrelor didactice;
5. comportamente şcolare neadecvate precum: întârzierea la şcoală, chiulul, fumatul în şcoală etc.
4. Rolul scolii
Şcoala este un loc unde se realizează procesele de predare-învatare, dar este şi sediul formării unor valori, atitudini şi comportamente.
Primele relaţii sociale mai complexe se formează aici; primele modele de comportament şi conduită sunt învaţate de la profesori şi de la colegii de clasă.
Dezvoltarea afectivă, comportamentală, socială, dar şi dezvoltarea normelor şi a valorilor morale sunt influenţate şi modelate de experienţa pe care copiii o dobândesc din acest spaţiu de-a lungul anilor.
5. Rolul familiei
Familia este spatiul în care copilul învaţă cum să relaţioneze şi cum să se comporte.
Cum poţi să-ţi ajuţi copilul să nu cadă victima violenţei?
• Oferă-i încredere.
• Pastrează o relaţie deschisă de comunicare în care să-ţi poată spune despre momentele lui de slăbiciune şi experienţele jenante sau mai puţin plăcute prin care trece la şcoală.
• Ajuta-l să se simtă în siguranţă.
• Ascultă întrebările şi nemulţumirile lui pentru că numai aşa vei şti când ceva nu e în regulă.
• Oferă-i suport şi înţelegere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.