marți, 25 octombrie 2011

forme de violenta scolara

Violenta institutionala

Definitie sintetica:



*decurge chiar in functiunea scolii.

*poate fi interpretata ca violenta institutionala ca atare,( in sensul ca prejudiciul si suferinta se realizeaza prin intermediul regulamentelor scolare)

Regulamentele decurg din structurile organizationale si din raportul de putere instruita.



Tipurile de informaţii necesare a fi colectate:

etichetarile,

discriminarile,

injuriile,

atitudinile ironice ale unor profesori,

anumite metode sau proceduri de orientare scolara,

unele probe de evaluare


Identificarea categoriilor de actori şcolari care pot furniza aceste date

colegi de clasa;

frati existenti in aceeasi scoala;

prieteni din alte clase;

profesori care predau la clasa;

dirigintele;

elevi

parinti

Situatii ce genereaza acest tip de violenta:

- atitudinea profesorilor fata de elevi, pe de o parte,

- elevii vor ca sa fie tratati ca fiinte mature, responsabile,

-profesorii isi percep elevii ca fiind dependenti de stiinta lor;


- Tipul de disciplina - elevii doresc un stil al disciplinei scolare bazat pe negociere, care sa tina cont de capacitatea lor de autodirijare in timp ce profesorii prefera stilul bazat de supraveghere si control excesiv;


- Tipul de valori – elevii valoreaza aspectul practic al unui profesor si utilitatea imediata a cunostintelor, ei cred ca trebuie sa isi asume o pozitie activa pe piata muncii si valorizeaza puternic profesia, profesorii valorizeaza inastructia scolara, cultura si moralitatea;
- Tipul de profesor – elevii isi doresc profesori intelegatori, apropiati, deschisi la dialog, empatici, capabili sa personalizeze relatia pedagogica; profesorii isi doresc elevi linistiti si conformisti.

Cauze:


• Abundenta de modele de conduita agresiva din mass-media. Tot mai multi psihologi si sociologi sunt de acord ca scenele agresive, continute pe programele tv. si cinematografice pot constitui factori incitativi, care faciliteaza realizarea actelor agresive;
• Marimea scolii si suprapopularea ei. Cu cat scoala este mai mare cu atat scade posibilitatea unei supravegheri eficiente;
• Esecul scolar.



Set de întrebări relevante pentru fiecare categorie de actori identificată, în vederea obţinerii informaţiilor necesare

Pentru elevi::

Ce iti place cel mai mult in scoala ta?
Ce ai dori sa schimbe in regulamentul interior?
Spune o trasatura pozitiva pe care ai observat-o mai des;
Ce nu iti place in comportamentul profesorilor?
Ce considerati c-ar trebui sa se schimbe in atitudinea profesorului diriginte?

Pentru parinti:
Care sunt punctele forte ale regulamentului intern al scolii in care invata copilul dumneavoastra?
Ce te supara cel mai mult la atitudinea profesorilor ce predau la clasa copilului dumneavoastra?
Cand ai fost foarte mandru de copilul dumneavoastra?
V-ati simtit rusinat candva de o fapta de-a lui? De care?
Pentru profesori:



Considerati ca regulamentul scolii e bun?

Care este atitudinea conducerii scolii fata de nevoile dumneavoastra?

Ce ati dori sa schimbati in atitudinea dumneavoastra la clasa?

Considerati ca sunteti suficient de apropiat de nevoile elevilor ?



Exemple de activităţi (la nivelul clasei/şcolii) prin care datele urmărite pot fi colectate

Activitati/ chestionare de cunoastere;
Vizite, excursii.
Activitati extracurriculare;
Dezbateri;
Mese rotunde
Schimb de experienta cu alte scoli
Parteneriate
Prezentarea unor modele de dascali din alte tari
Modifică | Şterge | Răspunde

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.