marți, 25 octombrie 2011

alte forme de violenta

Violenta elev-elev

-fenomen generat in scoli, atitudini si comportamente prezente în orice scoala, „obraznicii” tolerate si specifice vârstei si oricarui mediu scolar.

Forme de manifestare:

-certuri

-conflicte

-injurii

-tipete

-jignirile cu referire la trasaturile fizice sau psihice ale colegilor,( comportament determinat deseori de specificul vârstei adolescentei, când elevii devin mai atenti si mai critici cu privire la diferite caracteristici fizice sau psihice, proprii sau ale celorlalti).

-consecinte ale imobilitatii elevilor în clasa pe parcursul duratei unei activitati didactice (si, de aici, nevoia de miscare în timpul recreatiei, care poate genera agresivitate fizica între elevi);

-lipsa unei „culturi a jocului”, ceea de face ca jocul sa se transforme în agresivitate fizica: copiii nu mai stiu sa se joace, nu mai sunt învatati cum sa faca acest lucru trasaturile specifice vârstei (nevoia de libertate si de manifestare a propriei individualitati, de impunere într-un grup, inclusiv prin violenta fizica);

-aparitia unor „gasti” ca manifestare a subculturilor scolare; provenienta din medii socio-familiale si culturale foarte diferite sau defavorizante .

Când si unde se manifesta violenta între elevi?

Formele variate ale violentei între elevi se manifesta diferit în contexte diferite. Pauza presupune un timp si un spatiu în care elevii nu se afla sub stricta supraveghere a cadrelor didactice si care ofera posibilitatea relatiilor directe între elevi (care sunt limitate pe parcursul activitatii didactice din cauza metodelor de predare, a conceperii si repartizarii sarcinilor de învatare, a asezarii mobilierului scolar etc.). Toate acestea permit manifestarea diferitelor atitudini si comportamente, inclusiv a celor care tin de domeniul violentei între elevi.

Cine fata de cine este violent?

Cele mai frecvente situatii de violenta se întâlnesc între elevii din aceeasi clasa;

De asemenea, cu frecventa ridicata au fost mentionate si situatii de violenta între elevi din clase diferite, de acelasi nivel scolar.

Între elevii care frecventeaza diferite niveluri de învatamânt apar forme specifice de violenta: bataie, agresivitate verbala, furturi etc.

Aceste forme de violenta au fost cu pondere mai ridicata la nivelul scolilor cu clase I-VIII (unde diferenta de vârsta dintre copiii din clasele mici fata de cei din clasele finale, de pâna la 8 ani.În cazul acestor forme de violenta, cel mai adesea, copii de vârsta mai mica sunt victimele elevilor din clasele mai mari.

Actori scolari ce pot furniza aceste date:

-elevi

-colegi

-dascali

-parinti

Set de intrebari relevante:

*pentru elevi:-ai fost vreodata violent?cum te-ai manifestat?

-ai colegi violenti in clasa ta?ce fac acestia?

-sunt colegi din alte clase violent?unde si cum se manifesta acestia?

-ce crezi ca ai putea face pentru a aplana anumite conflicte ce pot aparea in clasa ta sau in incinta scolii?

*pentru profesori:-care sunt cele mai frecvente forme de violenta intalnite in clasa?

-ati intalnit cazuri de violenta intre elevi din clase diferite?

-cum actionati in cazul violentei in orele de curs?

-ce imbunatatiri propuneti regulamentului scolar ?

-ce atitudine luati in cazul in care intalniti un caz de violenta in pauza?

*pentru parinti:-a fost copilul dumneavoastra victima unei violente in incinta scolara?

-este copilul dumneavoastra violent?

-ce masuri propuneti in cazul unui act de violent in incinta scolara?

-s-a plans copilul dumneavoastra de violenta unui cadru didactic?

Activitati de colectare a datelor:

-mese rotunde

-chestionare

-vizite

-sedinte cu parintii

-excursii scolare

-parteneriate

-concursuri extrascolare

-activitati extracurriculare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.