duminică, 6 noiembrie 2011

Etichetele şi efectele lor

• Etichetele nu ghidează intervenţia pentru soluţionarea problemei,
deoarece sunt ambigue: ele pot însemna lucruri diferite pentru
diferite persoane. Exemplu: agresiv pentru o persoană poate
însemna că înjură pe ceilalţi, pentru altă persoană înseamnă
că trânteşte obiecte. Ca urmare dacă spunem că un elev este
agresiv nu vom şti ce anume trebuie făcut: să gestionăm relaţia lui
cu colegii sau modul în care el interacţionează cu obiectele.
• Etichetele sunt folosite în mod eronat ca explicaţii pentru
comportamentele problematice şi descurajează intervenţia pentru
rezolvarea problemei. Exemplu: spunem că un elev trânteşte
caietul pentru că este agresiv şi este agresiv pentru că
trânteşte caietul (definiţie circulară). În această situaţie suntem
tentaţi să considerăm că nu există nici o soluţie pentru modificarea
acestui comportament agresiv (trânteşte caietul), deoarece el se
datorează faptului că elevul este agresiv.
• Etichetele pot fi folosite pentru a denumi o clasă de
comportamente, dar aceste comportamente trebuie identificate şi
descrise specific atunci când se doreşte modificarea lor.
• Etichetele aplicate elevului în urma observării mai multor
comportamente devin o etichetă pentru persoană. Exemplu: elevul obraznic (etichetă ce desemnează elevul la care au fost
observate următoarele comportamente: răspunde neîntrebat,
ironizează pofesorul, încalcă regulile casei, loveşte colegii ).
Aplicarea unei etichete negative unui elev determină generalizarea opiniei negative asupra acelui elev. Exemplu: Dacă spunem că un
elev este obraznic, vom fi tentaţi să observam mai degrabă şi alte
comportamente negative ale elevului, să considerăm negative
comportamente neutre (merge să ude buretele sau cere o lămurire
colegului de bancă) sau să facem judecăţi sau predicţii negative
legate de acel elev (x este de vină pentru conflictul din clasă, nu
am încredere în el, pentru că e obraznic). În acest fel, etichetele
aplicate persoanei scad probabilitatea modificării
comportamentelor sale nedorite şi cresc probabilitatea deteriorării
relaţiei dintre profesor şi elev!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.