marți, 25 octombrie 2011

freedom writers

Am vizionat azi-noapte filmul.Adica l-am revazut.E unul din filmele mele preferate si mereu lacrimez vizionandu-l.Fiindca imi ofera o imagine de ansamblu a unui dascal ADEVARAT!
Ea-idealista,cu vise marete,devotata meseriei,se ,,trezeste "numita la o clasa,,cu probleme"dintr-o scoala americana.Tatal ii spune ca ar trebui sa renunte ca e platita prost si sotul incearca sa o sustina la inceput.Colegii o incurajeaza sa aiba rabdare, ca va preda si la clase mai bune.(Acest lucru se intampla si-n sistemul romanesc-noii colegi primesc clasele mai slabe).
Copiii sunt violenti,nerespectuosi,si o ignora la inceput cu desavarsire.
Cand unul dintre colegi o consoleaza spunandu-i sa nu -si faca probleme ,ca oricum n-are cum sa-i schimbe si ca in curand vor pleca toti de la ora ei,ea spune(si asta mi-a placut foarte mult):,,se vor inghesui la usa mea".Asa ca accepta provocarea!
Asa ca gaseste metode interactive,ii provoaca la discutii ,utilizeaza brainstorming-ul si jocul de rol,isi intrerupe mereu ora atunci cand trebuie sa dezvolte subiecte ce privesc violenta si rasismul:,,ca sa primesti respect,trebuie sa oferi respect",sugereaza modele din carti(chiar daca n-are sustinerea colectivului profesoral si nici a bibliotecarei),isi cere scuze cand greseste,si chiar daca la sedinta cu parintii nu-i vine nici un parinte,nu abandoneaza lupta!
Mi-a placut momentul cand remarca in pauze ,ca elevii albi stau intr-o parte,iar ceilalti in partea opusa,dupa ce Eva ii spune ca ,,uraste albii la prima vedere"!
Ii vine ideea unui joc de rol,cu o linie trasata in mijlocul clasei(exceptionala idee).Astfel ii ajuta pe copii sa se cunoasca intre ei,sa realizeze ca toti sufera,ca toti au fost abuzati,si-o ajuta si pe ea sa se apropie de ei:doar unul stia de Holocaust,in toti copiii s-a tras cel putin o data,toti si-au pierdut macar o data un prieten intr-un conflict intre bande,toti se simt nedreptatiti,frustati,si ura a incoltit in sufletele lor.Le sugereaza omagierea celor trecuti in nefiinta si asta ii apropie extrem de mult.
Devin un colectiv,se sustin,se cunosc,se iubesc.
Ideea jurnalului e exceptionala de asemenea,si se citeste in ochii ei cat de fericita e cand zareste in dulap,toate jurnalele copiilor.Citind,isi da seama cat de mult sufera elevii ei,in ce medii traiesc,ca au parte de violenta in fiecare zi,si ca de fapt,sunt niste copii extrem de inteligenti.
M-a impresionat jurnalul copilului,care relatand ce-a insemnat pentru el vacanta de vara,scrie ca alaturi de profesoara lui,in clasa,se simte ,,cu adevarat acasa".Cand reuseste s-o aduca pe supravietuitoarea Holocaustului,le arata copiilor ca visele pot deveni realitate.Cand unul dintre copii ii spune supravietuitoarei ca e un adevarat erou,ea le zice,,am facut ce-am facut pentru ca asa era corect!".Copiii incep sa-si contureze anumite principii si sa creada in valori sanatoase,multi dintre ei regasindu-se in cartile sugerate de profesoara.Ea e atat de implicata,incat devine neinteleasa de sotul ei,care se simte neglijat si o paraseste.In schimb,tatal,atat de reticent la inceput,e foarte mandru de ea,si o incurajeaza.
Are placuta surpriza sa fie solicitata de copii din clasele de elita si-si atrage ura colegilor(asta se intampla si la noi de foarte multe ori!).In final,invinge sistemul(are alaturi oameni sus-pusi care intuiesc potentialul ei)si va preda la aceasta clasa si-n anul III si-n anul IV.
Un film cu o deosebita incarcatura emotionala,cu un exemplu de altruism,devotament,forta,putere de a merge mai departe,iubire si daruire.Profesoara e genul acela de suflet care intelege ca nu e suficient sa planteze samanta,ci e foarte important sa supravegheze desvoltarea si cresterea ei.Genul de om care ii primeste pe toti copiii in inma ei,facandu-i sa se simta ca-ntr-o familie.Este cu adevarat o flacara,ce se stinge,luminandu-i pe altii!!
Aici sunt link-urile:
http://www.youtubevideo.ro/freedom-writers-jurnalul-strazii/
http://www.filme123.com/filme/2007/freedom-writers/

violenta scolara si cetatenia democratica

Violenţa şcolară şi cetăţenia democratică.

Denumirea dreptului Descrierea dreptului Responsabilităţile mele, corelate acestui drept Ce posibilităţi există de a îmbunătăţi respectarea acestui drept în şcoală Cine ar putea contribui la îmbunătăţirea respectării acestui drept
Dreptul la propria cultura
































Dreptul la protectie impotriva substante-lor periculoa-se (trafic de fiinte vii,trafic de organe) - am dreptul să am acces la educaţie gratuită, consiliere si indrumare;
- am dreptul să învăţ despre trecutul istoric al neamului meu:
- am dreptul sa-mi pastrez riturile si obiceiurile fără sa fiu discriminat;


- pot beneficia de studii secundare şi superioare,conform doleantelor mele culturale;




- am dreptul sa beneficiez de informatii informaţii din diverse surse: carţi, internet, etc.


- dreptul de a fi informat în legatura cu activitatea şcolii şi proiectele care se deruleaza,privind apartenentei mele culturale.



- dreptul de a fi protejat impotriva substantelor care ii pot pune in pericol sanatatea;

- sa refuze aplicarea unui tratament(vaccin) care i se pare periculos;



- dreptul de a beneficia de protectie,in cazul in care exista riscul de a fi folosit in traficul substantelor nocive;



Dreptul de-a nu fi cobaiul unui sistem medical bolnavicios - să cooperez cu persoanele care participă la educaţia mea;

- să respect si sa iubesc ideologia istorica a neamului meu;

- să particip activ in viata culturala,demonstrand valoarea patrimoniului meu istoric;

- să folosesc aceste drept pentru a mă pregati mai bine pentru şcoală, pentru a participa la diferite activitaţi din şcoală şi pentru a afla diverse lucruri care să-mi îmbogăţească cultura;

- să învăţ şi să-mi concentrez energia asupra studiului individual si al studiului comunitatii scolare din care fac parte;
- să particip activ in activitatea scolii si-n parteneriatele care pun intr-o lumina buna istoria culturala a trecutului meu;


- să semnalez profesorilor existenta unui pericol in scoala,referitor la substante periculoase

Sa beneficiez de activitati care ma ajuta sa ma documentez cu privire la sanatatea mea mentala si fizica;

- existenta unui numar de urgenta pe care-l pot apela in cazul in care ma simt in pericol;




Existenta protectiei legale in cazul riscului de trafic de organe sau experimentarii unor substante noi aparute pe piata medicala. - o buna comunicare profesor-elev, elev-elev;elev-elev,elev-comunitate;comunitate-elev;

- achiziţionarea de broşuri, cărţi, ghiduri şi manuale;


- accces controlat la internet pentru realizarea unor sarcini şi proiecte şcolare,inititator de proiecte si activitati culturale;.

- organizarea de întâlniri cu persoane care pot oferi informaţii din diferite domenii de activitate,modele de oameni ce fac cinste istoriei neamului meu;



- asigurarea unui cadru propice studiului individual,acces la internet,respectarea ,,intimitatii scolare”;
- programe de educaţie diferenţiată pentru elevii provenind din medii culturale diferite;


- programe de prevenire şi combatere a folosirii substantelor nocive.
Activitati cu brigada antidrog,cu politia,cu personal medical bine pregatit ;


- derularea unor programe şi proiecte pe diferite teme, cu posibilitatea întâlnirii cu elevi din alte şcolii;
- înfiintarea unor cercuri –suport.
- organizarea unor tabere şcolare, a unor excursii tematice, încurajand elevii să particicipe la activităţi care-i ajuta sa se protejeze ;
- diversificarea activităţilor extraşcolare;

- întalniri tematice cu cadre medicale. - actorii mediului scolar,comunitatea

-fundatii culturale;
- comitetele şi asociaţiile părinţilor;

- ONG-uri; Fundatii;

- statul;
- comunitatea locală;
- conducerea şcolii;
- consilierul şcolar;
- O.N.G.-uri
- Directia de Protectie a Copilului;
- Ministerul Educatie, Inspectoratul Şcolar, cadrele didactice, prin derularea de activităţi, cu diverse teme în cadrul orelor de orele de dirigenţie;

- Ministerul Educaţiei, Inspectoratul Şcolar, comunitatea locală şi nu în ultimul rând cadrele didactice prin facilitarea acestor activităţi;
- elevii şi părinţii prin implicare activa;





- conducerea şcolii; cadrele didactice prin multitudinea metodelor interactive de predare-învaţare;
- sprijinul parinţilor; - - specialisti de la Direcţia de Sănatate Publică.

Pro sau contra sanctiunii

Nu stiu daca putem evita comiterea tuturor actelor de violenta in scoala!
Putem insa sa prevenim manifestarea unora dintre ele acordand atentie nu numai performantelor academice ale elevilor, ci desfasurand activitati de dezvoltare sociala si emotionala in cadrul orelor de dirigentie, de consilliere sau in activitatile extracurriculare.

PRO:
Trebuie sa existe in fiecare scoala un Regulament scolar ce prevede sanctiuni pentru nerespectarea disciplinei , pentru manifestarea unui comportament violent din partea elevilor.Totusi,pentru a fi integrati si acceptati in colectiv,copiii trebuie sa aiba un comportament care exclude violenta.O sanctiune,poate sa-l invete pe elev ca violenta nu poate fi acceptata in stabilirea unor relatii interumane eficiente.De asemenea,sanctionand elevul violent,cream sentimentul de siguranta elevilor nonviolenti ,care respecta regulile clasei,avand un sistem de valori bine conturat.
Cred ca sanctiunea este eficienta daca este aplicata corect si consecvent pentru comportamentele violente din scoala si daca sunt acordate recompense si evidentiate comportamentele nonviolente, prosociale.
CONTRA:
Exista riscul ca excesul de sanctiuni sau aplicarea de sanctiuni prea dure pentru situatii minore pot duce la la instalarea unui mediu dictatorial bazat pe frica.
De asemenea e posibil ca elevii sanctionati sa traiasca sentimente negative de furie si manie, situatie care nu va shimba in bine comportamentul lor, avand tendina sa sfideze orice norma sau regula.
Teama de sanctiune poate duce la abandon scolar.
Daca aplicam sanctiuni nejustificate riscam sa etichetam sau sa marginalizam unii elevi (vor fi marginalizati si de colegii lor).Exista
elevi ce pot fi impasibili (indiferenti afectivi) in fata sanctiunilor datorita unor carente educative din familie (in propria familie nu au fost obisnuiti cu un sistem de reguli si recompense si pedepse).
Concluzie: sunt de parere ca intr-un grup social si in mod special la grupul scolar la care facem referire, trebuie sa existe un sistem de reguli care trebuie respectate pentru a se putea stabili relatii interumane eficiente. Nerespectarea regulilor atrage dupa sine aplicarea de sanctiuni.
Acestea sunt eficiente in urmatoarele conditii:
* sanctiunea sa fie direct proportionala cu fapta comisa;
* elevul sa nu fie pedepsit de mai multe ori pentru aceeasi greseala daca ea nu s-a mai repetat;
- sanctiunile sa fie cunoscute de elevi, sa se aplice cu consecventa cand se comit fapte de violenta in scoala, pentru orice elev indiferent de pozitia lui sociala si materiala!!

opinii despre violenta

Parintele nu trebuie sa-si ceara scuze in fata copilului

Nu este o rusine ca un parinte sa isi ceara scuze in fata copilului atunci cand greseste; acesta este un exemplu pe care copilul sigur il va urma. Nu stiu insa,daca …un parinte trebuie sa dea explicatii in fata copilului pentru greseala comisa!

Copilul nu trebuie sa aiba griji, cine stie ce il asteapta maine…

Eu zic ca trebuie sa-i responsabilizam de mici!Avand si ei sarcini usoare acasa,devin ei mai resposabili.Vrand-nevrand vor pleca de langa noi la un moment dat,si daca-i ajutam sa se ajute singuri,atunci se vor descurca oriunde ar fi.

alte ,,mituri"despre violenta

1. Nu e violenta..e doar ciondaneala!
2.Un barbat care nu-si bate nevasta,n-o iubeste cu adevarat!
3.In familiile cu violenta domestica,nimeni nu ar trebui sa se amestece;e o problema privata!
4.Mie nu mi se poate intampla!

studiu de caz

a) Punctele tari ale elevului B. O.

*este sincer cu el si cu cei din jur;

*respecta profesorii care isi fac cu daruire meseria(care sunt adevarate modele)

*este realist in analizarea unor situatii;

*stie sa deosebeasca un comportament pozitiv de unul negativ;

*colaboreaza bine cu cei ce realizeaza studiul de caz.

b)Punctele slabe ale elevului B. O.

*este impulsiv;
*cerc de prieteni nepotrivit;
*lipsa familiei in viata sa;
*doreste sa iasa in evidenta prin violenta(eu sunt cel mai tare");
*nu comunica intotdeauna civilizat la scoala,fiindca nu respecta intru totul aceasta institutie;
*lipsa unui model-exemplu pozitiv,pe care sa-l urmeze.
c)Tip de violenta:fizica,verbala,fata de sine,anti -sociala.
d)Cauze:*lipsa educatiei:
*lipsa unui model demn de urmat
*anturaj nepotrivit;
*Lipsa motivatiei in scoala-nu-i trezeste interesul pentru invatatura sau comportament civilizat(,,scoala are un renume prost")
*violenta verbala a unor profesori;
*etichetarea (,,el e capul rautatilor")
*apartenenta la un grup violent
*exemplul dat de tata(,,dreptatea se face cu pumnul")
e)Relatia:* cu familia-aproape lipseste cu desavarsire;
* cu profesorii-ii respecta pe cei care isi fac meseria cu vocatie
*cu colegii-,,sunt cel mai tare"
f)Solutii:*mediator scolar;
*oferirea unor oportunitati pentru B.O,in care sa-si fructifice punctele tari,si aprecierea lor in scoala,de catre profesori si elevi;
*facilitarea pastrarii unei legaturi mai stranse cu familia lui;
*sanctiuni dure in scoala;
*atragerea atentiei acelor profesori ce nu dau dovada de tact pedagogic ;
*atributii in clasa si scoala(de pilda responsabil cu disciplina).

Violenta,refugiul incompetentei

Violenta e arma celor slabi!M-am inscris la acest curs,fiindca vreau sa resping ideea de violenta si sa-i ajut pe elevi sa inteleaga ca binele obtinut prin mijlocirea acesteia nu este de durata,dar raul provocat da!
Mi-a placut si ideea ,,invatarii online".E ceva nou pentru mine,dar imi place!
Cred cu tarie ca nonviolenta e arma celor puternici.Uneori e greu sa-ti pastrezi echilibrul intr-o societate predispusa spre violenta,dar nu e imposibil!
A fi tolerant,a lupta impotriva intolerantei,inseamna a fi democrat si a fi EDUCAT!
Inseamna sa intelegi ca violenta nu e altceva decat teritoriul de exprimare al frustrarilor inghesuite!
La buna vedere..Adina